Thèse française de 3e cycle

Université Paris X - Nanterre

Discipline : Civilisation Anglaise

1998

 

"Homosexualité (masculine) en Grande-Bretagne

à travers le cinéma britannique

des années 1956 à 1963"

Benoît Jacques

DIRECTEUR DE THESE

Madame le professeur Danièle FRISON

 

JURY

M. Francis Bordat (Paris X),

M. Jean-Loup Bourget (Paris III),

Mr Richard Dyer (University of Warwick, UK),

M. Dominique Sipière (Université du Littoral, Boulogne sur Mer)

Mme Danièle Frison (Paris X)

 

 

 

Dans la première et la deuxième partie de cette recherche l'auteur remonte jusqu'aux années 20 et étudie d'une part le parcours personnel et professionnel des créateurs homosexuels du cinéma britannique confrontés à une société et à une industrie cinématographique homophobes et d'autre part l'homosexualité et la sensibilité homosexuelle présentes dans les oeuvres de ces créateurs. Il analyse en outre en détails la carrière de l'acteur Dirk Bogarde et deux revues de cinéma en partie écrites et largement lues par les homosexuels.

 

Dans la troisième partie de cette thèse qui couvre la période 1957-1963, cette recherche confronte l'évolution de la société britannique et des homosexuels eux-même (évocation de la répression policière, la presse à scandale, le rapport Wolfenden (1957) qui inspira la loi de 1967, la Homosexual Law Reform Society et sa revue Man and Society, le théâtre, le roman et l'émergence des subcultures homosexuelles urbaines: clubs de théâtre et de cinéma, boutiques de mode, culturisme, leather scene etc...) aux différentes représentations de l'homosexualité à l'écran.

 

Analyse de 25 films en détails dont voici quelques titres: Serious Charge (1958/9), Oscar Wilde (1960), The Trials of Oscar Wilde (1960), The Singer Not The Song (1960), Victim (1961), Billy Budd (1961), The Servant(1963) et The Leather Boys (1963).

LE CINEMA BRITANNIQUE, A TOUJOURS ETE UN CINEMA DOMINE PAR LES PRODUCTEURS QUI ONT PRESQUE TOUJOURS REUSSI A FAIRE CREER DES FILMS QUI CORRESPONDAIENT EXACTEMENT A LEURS CHOIX IDEOLOGIQUES ET ARTISTIQUES PERSONNELS. LES VALEURS DOMINANTES DE LA SOCIETE ET DU CINEMA BRITANNIQUES ETAIENT CELLES DE LA CLASSE MOYENNE DONT LES PRODUCTEURS ETAIENT TOUS ISSUS; CES VALEURS ETAIENT ENSEIGNEES DANS LES PUBLIC SCHOOLS. L'ESTHETIQUE DOMINANTE AU CINEMA ETAIT LE REALISME-DOCUMENTAIRE CODIFIE PAR JOHN GRIERSON. LES CREATEURS HOMO OU BISEXUELS, QUI COLLABORERENT SOUVENT ENSEMBLE, DURENT LUTTER TOUT AU LONG DE LEUR PARCOURS PERSONNEL ET PROFESSIONNEL CONTRE CES VALEURS ET CETTE ESTHETIQUE AFIN DE POUVOIR EXPRIMER DANS LEUR VIE ET DANS LEURS OEUVRES LEUR SENSIBILITE HOMOSEXUELLE. C'EST CE QUE NOUS MONTRONS DANS LA PREMIERE ET DANS LA DEUXIEME PARTIE DE CETTE THESE INTITULEES "L'HOMOSEXUEL DANS LA SOCIETE BRITANNIQUE: 1920-1958" ET "L'HOMOSEXUALITE A L'ECRAN: L'ERE DU NON-DIT 1930-1958". LE 4 SEPTEMBRE 1957 ETAIT PUBLIE LE RAPPORT WOLFENDEN DONT LE SEXUAL OFFENCES ACT DIX ANS PLUS TARD RENDRA LEGALES LES RECOMMENDATIONS. CET EVENEMENT ENTRAINA UN CHANGEMENT D'ATTITUDE DE LA PART DU BRITISH BOARD OFFILM CENSORS QUI, A PARTIR DE L'AUTOMNE 1958, NE S'OPPOSA PLUS A LA REPRESENTATION DE L'HOMOSEXUALITE A L'ECRAN QUE NOUS EVOQUONS DANS LA TROISIEME PARTIE DE CETTE RECHERCHE INTITULEE "L'HOMOSEXUALITE DANS LA SOCIETE BRITANNIQUE ET A L'ECRAN: 1958-1963". LA NATIONALITE DES PRODUCTEURS INFLUENCA LA REPRESENTATION DE L'HOMOSEXUALITE DANS LES FILMS ETUDIES DANS CETTE PARTIE; C'EST CE QUE NOUS MONTRONS DANS LES CHAPITRES SUIVANTS: "HOMOPHOBIE ET CINEMA ANGLO-AMERICAIN: 1958-1962" ET "LIBERALISME, HOMOSEXUALITE ET CINEMA ANGLAIS 1959-1962". LA SOCIETE BRITANNIQUE EVOLUANT PEU A PEU, ON TROUVE DES 1963 DEUX FILMS METTANT EN SCENE UN COUPLE HOMOSEXUEL; ILS SERONT ANALYSES DANS LE CHAPITRE: "LE COUPLE HOMOSEXUEL A L'ECRAN: 1963".


Ph.D. in the English department of the University of Paris X-Nanterre under the supervision of Professor Danièle Frison entitled:

Benoît Jacques

"Male Homosexuality in Great Britain

seen through British films 1956-1963"

(Mention très honorable à l'unanimité du jury, high honours)

 

The Jury: Mr Francis Bordat (Paris X), Mr Jean-Loup Bourget (Paris III), Mr Richard Dyer (University of Warwick, UK), Mr Dominique Sipière (Université du Littoral, Boulogne sur Mer) and Mrs Danièle Frison (Paris X)

 

 

The title of this dissertation gives a very restrictive idea of its content. In the first and second part of this research Benoît JACQUES studies both the personal and professional lives of gay British film personnel (producers, directors, scriptwriters, actors, reviewers etc.) and describes how in the context of a homophobic film industry and society they managed to express their gay sensibility and/or to include gay characters in their works. He also investigates in details the career of film actor Dirk Bogarde and examines two cinema magazines which were partly written and widely read by homosexuals.

In the third part of his work, which covers the years 1957-1963, Benoît JACQUES stresses the impact that the changes in British society (the increasing prosecution of homosexual offences, the role of the popular press, the 1957 Wolfenden report, the new youth cultures, the new gay subcultures: theatre clubs, body-building magazines etc.) had on the representation of homosexuality in British films. He concentrates on twenty-five films including Serious Charge (1958), The Trials of Oscar Wilde (1960), Victim (1961), The Servant (1963) and The Leather Boys (1963). For each film he stresses the importance of the individual persons - gay or straight - who made them, analyses their attitude towards homosexuality and identifies their degree of control over the final product. He also studies eleven plays and fourteen novels, some of which were adapted for the screen.

BRITISH CINEMA HAS ALWAYS BEEN DOMINATED BY ITS PRODUCERS WHO NEARLY ALWAYS SUCCEEDED IN CREATING FILMS WHICH REFLECTED THEIR IDEOLOGICAL AND ARTISTIC CHOICES. THE DOMINANT VALUES OF BRITISH CINEMA AND BRITISH SOCIETY WERE THE VALUES OF THE MIDDLE CLASS; THESE VALUES WERE TAUGHT IN THE PUBLIC SCHOOLS. IN BRITISH FILMS, THE DOMINANT STYLE WAS THE REALISM INHERITED FROM THE 1930S DOCUMENTARY MOVEMENT LED BY JOHN GRIERSON. GAY AND BISEXUAL CINEMA ARTISTS - WHO OFTEN WORKED TOGETHER - HAD TO FIGHT ALL THEIR PERSONAL AND PROFESSIONAL LIVES AGAINST THESE VALUES AND THIS STYLE IN ORDER TO BE ABLE TO EXPRESS THEIR GAY SENSIBILITY. THIS STRUGGLE IS THE TOPIC OF THE FIRST AND SECOND PARTS OF THIS DISSERTATION ENTITLED: "L'HOMOSEXUEL DANS LA SOCIETE BRITANNIQUE: 1920-1958" AND "L'HOMOSEXUALITE A L'ECRAN: L'ERE DU NON-DIT: 1930-1958". ON 04/09/1957, THE WOLFENDEN REPORT WAS PUBLISHED; ITS RECOMMENDATIONS FOR THE PARTIAL DECRIMINALISATION OF HOMOSEXUALITY WERE IMPLEMENTED IN THE 1967 SEXUAL OFFENCES ACT; ITS PUBLICATION LED ALSO TO A CHANGE OF ATTITUDE OF THE BRITISH CENSORS WHO, FROM THE AUTUMN OF 1958 ON, TOLERATED THE REPRESENTATION OF HOMOSEXUALITY IN BRITISH FILMS. FILMS FINANCED BY AMERICAN PRODUCERS WERE VERY DIFFERENT FROM FILMS FINANCED BY BRITISH PRODUCERS; THIS DIFFERENCE IS STRESSED IN THE CHAPTERS ENTITLED: "HOMOPHOBIE ET CINEMA ANGLO-AMERICAIN: 1958-1962" AND "LIBERALISME, HOMOSEXUALITE ET CINEMA ANGLAIS 1959-1962". AS EARLY AS 1963, TWO FILMS DEPICTED GAY COUPLES; THESE FILMS WILL BE ANALYSED IN THE CHAPTER ENTITLED: "LE COUPLE HOMOSEXUEL A L'ECRAN: 1963".

 


© Le séminaire gai est un portail qui existe depuis 1998. Il est destiné à favoriser la dissémination des recherches sur l’homosexualité.